Stats

Σάββατο, 26 Νοεμβρίου 2016

Τι καινούριο μπορεί να κομίσει μία έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την παιδεία, βασισμένη στη γνωστή έκθεση του ΟΟΣΑ;


Τι καινούριο μπορεί να κομίσει μία έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την παιδεία βασισμένη στη γνωστή έκθεση του ΟΟΣΑ; Τίποτα καινούριο. Επαναλαμβάνει τα χιλιοειπωμένα συμπεράσματα θεσμών και ΟΟΣΑ, μαζί φυσικά με την καθυστέρηση των μεταρρυθμίσεων. Μοναδικό νέο στοιχείο η κριτική στις μέχρι τώρα μεταρρυθμιστικές ενέργειες.
Το νέο ολοήμερο, για παράδειγμα, είναι μία «λιγότερο φιλόδοξη εκδοχή» του παλαιότερου. Το νέο σύστημα επιλογής διευθυντών «ενδεχομένως περιορίζει την ανεξαρτησία τους».

PDF iconΗ έκθεση της Κομισιόν
Η έκθεση με τον τίτλο «Έκθεση παρακολούθησης της εκπαίδευσης και της κατάρτισης 2016» προβαίνει σε συστάσεις για την επανεκκίνηση των μεταρρυθμίσεων, σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης. Ο τρόπος, βέβαια, με τον οποίο προτείνει την προώθηση των γνωστών συνταγών, αναδεικνύει παράλληλα και την αδιέξοδη κατάσταση που επικρατεί. Μεταξύ άλλων:
Αναφέρεται σε γερασμένο εκπαιδευτικό προσωπικό, αφού διαπιστώνει πως «το 49% είναι άνω των 50 ετών, ενώ λιγότερο από το 1%  είναι κάτω των 30 χρόνων», σε πρωτοβάθμια εκπαίδευση, με ανάλογη όμως εικόνα και στη δευτεροβάθμια. Την ίδια στιγμή ωστόσο, η λύση που προτείνεται δεν είναι οι διορισμοί, οι οποίοι παραμένουν μπλοκαρισμένοι.
Σημειώνει την αύξηση της υπογεννητικότητας στην Ελλάδα κατά 22% (από 118.000 γεννήσεις το 2008, φτάσαμε στις 92.000 το 2014), εκτιμώντας μείωση του μαθητικού πληθυσμού κατά 25% τα επόμενα 6 χρόνια. Επισημαίνουν, δηλαδή το αυτονόητο: ότι η Ελλάδα βρίσκεται σε κρίση.
Στις πάγιες υποδείξεις που επαναλαμβάνει η έκθεση, είναι η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, ενώ σε ό,τι αφορά την τριτοβάθμια εκπαίδευση, είναι η συνολική αναδιάταξη του χώρου, ήτοι συγχωνεύεις - καταργήσεις ιδρυμάτων και τμημάτων.

Απάντηση του υπουργείου 

Με αφορμή τα δημοσιεύματα που ακολούθησαν την έκθεση της Κομισιόν, το υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων σημείωσε πως το εν λόγω κείμενο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής «που βασίζεται σε στοιχεία παλαιότερων ετών»  διαπιστώνει την υποβάθμιση της εκπαίδευσης «για την οποία όμως οι ευθύνες είναι συγκεκριμένες και αφορούν τα πρώτα πέντε χρόνια των Μνημονίων».
Στη συνέχεια, το υπουργείο αναφέρεται σε μία σειρά μέτρων που πήρε η σημερινή κυβέρνηση, κατορθώνοντας «να ανακόψει την καθοδική πορεία του εκπαιδευτικού συστήματος». Μεταξύ των παραπάνω μέτρων, το υπουργείο αναφέρει τα εξής:
Για την αυτοαξιολόγηση των σχολικών μονάδων
Το θέμα της αυτοαξιολόγησης των σχολικών μονάδων συμπεριλαμβάνεται στο τριετές σχέδιο του υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων που συμφωνήθηκε με τους θεσμούς. Η σχετική νομοθετική πρωτοβουλία θα αναληφθεί μετά από διάλογο με τους εμπλεκόμενους φορείς.
Για τον Ενιαίο Τύπο Ολοήμερου Δημοτικού Σχολείου
 Από τη σχολική χρονιά 2016-17, 3.555 Δημοτικά Σχολεία σε όλη τη χώρα λειτουργούν με το Πρόγραμμα του Ενιαίου Τύπου Ολοήμερου Δημοτικού Σχολείου, αντί των 1.337 που λειτουργούσαν ως ΕΑΕΠ μέχρι πέρσι. Στα σχολεία αυτά το γνωστικό αντικείμενο εμπλουτίστηκε με νέα μαθήματα (πληροφορική, ξένη γλώσσα, καλλιτεχνικά κ.α.)
Για τη γήρανση του εκπαιδευτικού προσωπικού
Τα στοιχεία για την ηλικιακή γήρανση του εκπαιδευτικού προσωπικού δεν είναι τίποτα περισσότερο από εκείνα που είχε δημοσιοποιήσει το ίδιο το υπουργείο σε προγενέστερο χρόνο, μετά την πλήρη καταγραφή του εκπαιδευτικού δυναμικού.
Αυτό το γεγονός αποτελεί και το βασικό επιχείρημα για την αναγκαιότητα του διορισμού 20.000 μονίμων εκπαιδευτικών, που προβάλλει το υπουργείο με το τριετές σχέδιο, αναγκαιότητα με την οποία οι θεσμοί συμφώνησαν για πρώτη φορά.
Για τα ΑΕΙ
 Με σειρά νομοθετικών ρυθμίσεων και υπουργικών αποφάσεων το Υπουργείο παρείχε στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά ιδρύματα τη δυνατότητα να λειτουργήσουν με μεγαλύτερη ευελιξία, αξιοποιώντας τη συνταγματική πρόβλεψη για το αυτοδιοίκητο των ιδρυμάτων στη σημερινή δυσμενή οικονομική συγκυρία.
Στο πλαίσιο αυτό:
  • Έδωσε τη δυνατότητα της μεταφοράς κονδυλίων από την τακτική επιχορήγηση των ιδρυμάτων στα λειτουργούντα σε αυτά νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου (εταιρείες αξιοποίησης και διαχείρισης της περιουσίας των Πανεπιστημίων).
  • Παρείχε τη δυνατότητα της μεταφοράς κονδυλίων από τους ειδικούς λογαριασμούς κονδυλίων έρευνας στα Α.Ε.Ι.
  • Έδωσε τη δυνατότητα με κανονιστικές αποφάσεις των Συγκλήτων των Α.Ε.Ι. να ρυθμίζονται θέματα που προβλέπεται να ρυθμιστούν με τον Οργανισμό και τον Κανονισμό των Ιδρυμάτων μέχρι τη θεσμοθέτησή τους.
  • Κατέστησε τη Σύγκλητο αρμόδιο όργανο για τη λήψη αποφάσεων σε περίπτωση που το Συμβούλιο αδυνατεί να λάβει αποφάσεις ή απέχει από τη λήψη αποφάσεων της αρμοδιότητάς του.
  • Αναμόρφωσε τη διαδικασία της εκλογής του ακαδημαϊκού προσωπικού των Α.Ε.Ι. με τη θεσμοθέτηση εκλεκτορικών σωμάτων με μεγάλο αριθμό (ενδεκαμελών ή δεκαπενταμελών αντί των επταμελών) μελών και με διαφανείς διαδικασίες συγκρότησης και λειτουργίας τους.
  • Ανέπτυξε και εδραίωσε το θεσμό του ακαδημαϊκού υποτρόφου.
http://www.efsyn.gr/arthro/epanalamvanei-tis-gnostes-systaseis-kai-syntages

Χαράλαμπος Κ. Φιλιππίδης
Μαθηματικός

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου