Stats

Τρίτη, 31 Ιανουαρίου 2017

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ ΣΙΕΙΕ: Το Δογματικό Πρόσωπο της Ακαδημαϊκής Νηφαλιότητας

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ : «Το Δογματικό Πρόσωπο της Ακαδημαϊκής Νηφαλιότητας»
Με έκπληξη και απογοήτευση διαβάσαμε τις απειλητικές δηλώσεις του Υπουργού Παιδείας, που παραπλανητικά συνδέουν δυο εντελώς διαφορετικά θέματα: αφενός το δίκαιο αίτημα των σχολείων να έχουν τη δυνατότητα αξιολόγησης και επιλογής των εκπαιδευτικών τους, αφετέρου την παράλογη επιβολή ΦΠΑ που αποτυχημένα επιχείρησε η κυβέρνηση πριν από περίπου ένα χρόνο να επιβάλει στις υπηρεσίες εκπαίδευσης.

Υπενθυμίζουμε στον νέο Υπουργό Παιδείας, ο οποίος φαίνεται ότι ενημερώνεται επιλεκτικά και μονομερώς για τα θέματα που απασχολούν την ιδιωτική εκπαίδευση, τα παρακάτω:
• Ο ΦΠΑ στην εκπαίδευση δεν έχει καμία σχέση με το νόμο Φίλη και την κατάργηση της δυνατότητας αντικατάστασης ενός ανεπαρκούς εκπαιδευτικού.
• Η, τουλάχιστον, ατυχής αναφορά του κ. Υπουργού στον ΦΠΑ και η σύνδεσή του με το νόμο Φίλη μόνον ως εκβιαστική απειλή μπορεί να εκληφθεί και μάλιστα όχι εναντίον των σχολείων, αλλά εναντίον των μαθητών και των οικογενειών τους. Άλλωστε, όπως και στο παρελθόν είχαμε ξεκαθαρίσει, ο ΦΠΑ δεν είχε επιχειρηθεί να επιβληθεί στα σχολεία, αλλά στην πραγματικότητα επρόκειτο για τιμωρία των οικογενειών που επιλέγουν ιδιωτικό σχολείο για τη μόρφωση των παιδιών τους. Μια παραβίαση κατά της ελευθερίας επιλογής στην εκπαίδευση που αποτελεί θεμελιώδες ανθρώπινο δικαίωμα στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
• Τα ιδιωτικά σχολεία δεν εξαιρούνται ούτε εξαιρέθηκαν ποτέ του ΦΠΑ. Αντίθετα, καταβάλλουν ΦΠΑ σε όλες τις αγορές τους ως τελικοί καταναλωτές. Ο ΦΠΑ, μάλιστα, ακριβώς λόγω της ειδικής φύσης της υπηρεσίας που παρέχουν τα σχολεία, δεν συμψηφίζεται με ΦΠΑ εσόδων, όπως συμβαίνει σε όλες τις άλλες επιχειρήσεις, γι’ αυτό τα επιβαρύνει εξ ολοκλήρου. 
• Τα ιδιωτικά σχολεία δεν θα παρασυρθούν στο φθηνό ψευδοδίλημμα «επιχειρήσεις ή εκπαιδευτικά ιδρύματα» που προσπαθεί να θέσει στο τραπέζι η ΟΙΕΛΕ και τα φερέφωνά της. Απαντούμε μια και δια παντός: ο διττός χαρακτήρας των ιδιωτικών σχολείων είναι δεδομένος και οι δύο φύσεις τους αναπόσπαστες και συμπληρωματικές, όπως ακριβώς ισχύει και για τα κρατικά σχολεία που χρηματοδοτούνται από όλη την κοινωνία μέσω του κρατικού προϋπολογισμού κατά τρόπο, όμως, ανορθολογικό και αναποτελεσματικό, γεγονός που διαπιστώνεται καθημερινά από όλες τις πλευρές. Επομένως: τα ιδιωτικά σχολεία είναι και επιχειρήσεις που απασχολούν χιλιάδες εργαζόμενους, καταβάλλουν τεράστια ποσά ασφαλιστικών και φορολογικών εισφορών και συμβάλλουν τα μέγιστα στην ανάπτυξη, όπως αποκαλύπτουν οι μελέτες του ΙΟΒΕ [1]  . Είναι, όμως, ταυτόχρονα, εκπαιδευτικά ιδρύματα πρωτοπόρα και δημιουργικά, νησίδες αριστείας και η ατμομηχανή της ελληνικής εκπαίδευσης, όπως αποδείχτηκε από τα πρόσφατα αποτελέσματα του PISA που έδειξαν την αλματώδη πρόοδο των μαθητών των ιδιωτικών σχολείων κατά την τριετία 2012-2015 ως αποτέλεσμα σημαντικών μεταρρυθμίσεων από τους τότε Υπουργούς Παιδείας.
Είναι θλιβερή, λοιπόν, η προσπάθεια κάποιων κύκλων να διχάσουν, να δημιουργήσουν εμφυλιοπολεμικού τύπου κοινωνικά ανακλαστικά και να αποπροσανατολίσουν από το γεγονός ότι εντελώς παράλογα απαγορεύτηκε στα ιδιωτικά σχολεία κάθε δυνατότητα αξιολόγησης του προσωπικού τους και αναβάθμισης των εκπαιδευτικών τους υπηρεσιών.
Τέλος, πολλάκις αναφέρθηκε ο κ. Υπουργός Παιδείας σε επαφές που έχει με σχολάρχες, οι οποίοι, κατά τους ισχυρισμούς του, «δεν έχουν κανένα πρόβλημα με τη ρύθμιση» Φίλη. Αντιλαμβανόμαστε την προσπάθειά του να καλλιεργήσει διχόνοια και να πετύχει το «διαίρει και βασίλευε». Επίσης, αντιλαμβανόμαστε την ανάγκη της κυβέρνησης τη συγκεκριμένη χρονική στιγμή να γίνεται με κάθε τρόπο αρεστή σε ένα ακροατήριο, που διακατέχεται ακόμη από μια μικρόνοη, στενόκαρδη και εκδικητική διάθεση, αλλά τα ιδιωτικά σχολεία δεν μπορεί να αποτελέσουν και πάλι σάκους του μποξ στην πολιτική ατζέντα. Και, βέβαια, λυπούμαστε που ένας νηφάλιος ακαδημαϊκός προσχωρεί στο στρατόπεδο της δογματικής μισαλλοδοξίας.
[1] βλ. ΙΟΒΕ 2011 «Ιδιωτική Πρωτοβάθµια & Δευτεροβάθµια Εκπαίδευση στην Ελλάδα: Προκλήσεις και Προοπτικές» και ΙΟΒΕ 2013 «Δημόσια και Ιδιωτική Εκπαίδευση: Συγκριτική Ανάλυση»


Χαράλαμπος Κ. Φιλιππίδης
Μαθηματικός

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου