Stats

Τρίτη, 13 Ιουνίου 2017

Μαθηματικά... «κατασκευής» αποτυχιών

Πανελλαδικές εξετάσεις
Είναι γνωστό, χρόνια τώρα, ότι τα Μαθηματικά αποτελούν το μάθημα-νάρκη στις πανελλαδικές εξετάσεις καθώς κάθε χρόνο το ποσοστό αποτυχίας κυμαίνεται ανάμεσα στο 60% και το 80% (για παράδειγμα 80,26% το 2002 ή 73,81% το 2012).

Σύμφωνα με την Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία, φέτος, δεν επαρκούσε ο χρόνος που διατέθηκε στους υποψηφίους που διαγωνίστηκαν τις προηγούμενες μέρες στα Μαθηματικά Προσανατολισμού, ενώ παράλληλα τα θέματα ήταν σαφώς δυσκολότερα από τα αντίστοιχα περσινά.

Ωστόσο, φαίνεται ότι φέτος, εκτός από το γεγονός ότι ο χρόνος που διατέθηκε στους υποψηφίους δεν ήταν επαρκής, υπήρξαν και άλλα προβλήματα.


Σχετικά με τα Μαθηματικά... Ανεξέλεγκτοι και υπεράνω οδηγιών και λογικής...
«Τα θέματα πρέπει να καλύπτουν το μεγαλύτερο δυνατό εύρος της εξεταστέας ύλης»...
«Τα θέματα πρέπει να εξετάζουν τη δυνατότητα συνδυασμού γνώσεων, την κριτική ικανότητα και σκέψη των μαθητών»..
.
Τα παραπάνω είναι από τις οδηγίες του υπουργείου για την αξιολόγηση των μαθητών του Λυκείου στα μαθηματικά. Ωστόσο, όπως επισημαίνεται από τον μαθηματικό Βασίλη Μπακούρο, αυτές οι δύο βασικές οδηγίες δεν τηρήθηκαν από την επιτροπή που έβαλε τα θέματα.

Πρακτικά: Εξαίρεσαν από την ύλη, για δεύτερη συνεχή χρονιά, Bolzano, Rolle, Fermat, ΘΜΤ, ΘΕΤ και αντιπαραγώγιση. Εξέτασαν σε τρία θέματα τα ίδια περίπου αντικείμενα και –το πολύ χειρότερο- πάνε σε πλήρη τυποποίηση των θεμάτων, η οποία μόνο κακό μπορεί να κάνει. Έδωσαν υπερβολικά πολλά μόρια σε υποερωτήματα που απαιτούσαν γνώσεις τριγωνομετρίας από προηγούμενη τάξη και γενικά η συμμετοχή της τριγωνομετρίας στα θέματα ήταν δυσανάλογη.

Για το ίδιο θέμα μια ανοιχτή επιστολή προς την Επιτροπή Επιλογής Θεμάτων Μαθηματικών Προσανατολισμού φωτίζει το μαύρο φόντο μιας «κατασκευασμένης» αποτυχίας.

Υποψήφια προς επιτροπή θεμάτων Μαθηματικών: «Και σας ρωτώ, σε ποια ύλη βασιστήκατε;»

Προς την επιτροπή θεμάτων μαθηματικών προσανατολισμού.

Είμαι μια μαθήτρια της Γ' ΛΥΚΕΙΟΥ, η οποία εξεταζόταν χθες στο μάθημα των μαθηματικών προσανατολισμού. Είμαι μια μαθήτρια που δεν σταμάτησα να διαβάζω όλη τη χρονιά και τα μαθηματικά ήταν η προτεραιότητά μου. Και σας ρωτώ, με τα θέματά σας τι καταφέρατε; Πιστεύετε ότι εξετάσατε τις γνώσεις μιας μαθήτριας λυκείου -και όποιου άλλου μαθητή- που αγωνίστηκε αυτή τη χρονιά για το στόχο της/του; Αν θεωρείτε πως με τα θέματά σας καταφέρατε να προτάξετε τη γνώση πάνω από καθετί, είστε αβάσιμοι.

Αυτό που καταφέρατε, ωστόσο, είναι να πατήσετε κάτω κάθε μαθητή-μαθήτρια. Να του κόψετε τα φτερά. Να τον κάνετε να αισθανθεί πως ο κόπος που κατέβαλε ήταν άχρηστος - μιας και με τα θέματά σας τον εξετάσατε ελάχιστα γι' αυτόν. Αν νομίζετε πως τα θέματά σας ήταν προσιτά από την πλειονότητα των μαθητών των δημόσιων σχολείων, μάλλον δεν περάσατε ποτέ από αυτά τα θρανία ή ίσως λησμονείτε τη δυσκολία αυτής της χρονιάς.

Είμαι μια μαθήτρια της Γ' ΛΥΚΕΙΟΥ. Δεν είμαι υπολογιστική μηχανή ώστε να μπορώ σε τρεις ώρες να σκεφτώ και να λύσω τα άπιαστα θέματά σας (αναφέρομαι στα υποερωτήματα του Θέματος Γ', Δ').

Και σας ρωτώ, σε ποια ύλη βασιστήκατε; Οφείλετε ή όχι να στηριχτείτε στα ζητήματα του σχολικού βιβλίου; Αν θεωρείτε πως εξετάσατε τον μέσο διαβασμένο μαθητή, είστε πραγματικά αιθεροβάμονες.

Αυτό που καταφέρατε, για μία ακόμη χρονιά, είναι να αποδείξετε περίτρανα ότι δεν ενδιαφέρεστε για τον συνεπή μαθητή. Μήπως τελικά ψάχνετε για διάνοιες και μαθηματικά ταλέντα; Διότι τότε οι πανελλαδικές εξετάσεις δε θα έπρεπε να είναι το μέσο αναζήτησής σας, αλλά οι μαθηματικές ολυμπιάδες. Ποιος πιστεύετε ότι θα επιλέξει τις μετέπειτα χρονιές να διδαχτεί το μάθημα αυτό;

Κάνετε κάθε μαθητή να στραφεί εναντίον του μαθήματος και μάλιστα να αισθάνεται απέχθεια για οτιδήποτε το θυμίζει.

Επαναπροσδιορίστε λοιπόν τους στόχους σας και προσπαθήστε να θυμηθείτε κάθε φορά που πιάνετε το στυλό σας για να γράψετε τα θέματά σας, πως απευθύνεστε σε μαθητές λυκείου και όχι σε ανθρώπους του πανεπιστημιακού κλάδου. Να θυμηθείτε και να εκτιμήσετε τον προσωπικό μόχθο κάθε μαθητή και να μην τον καταρρακώνετε με τα σκληρά θέματα που επιλέγετε. Και τέλος, προς τι αυτή η εντατικοποίηση σπουδών, αφού στη συνέχεια μας περιμένει μία ακόμη θέση στα ταμεία ανεργίας;

Μια υποψήφια.


Χαράλαμπος Κ. Φιλιππίδης
Μαθηματικός

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου