Συνολικές προβολές σελίδας

Google Analytics

Βάσεις εκτιμήσεις & στατιστικά στοιχεία







Κάντε κλικ εδώ για να τα δείτε ή να τα κατεβάσετε (Dropbox)


Είναι απαραίτητο να κάνετε μηχανογραφικό προτιμήσεων και όχι βάσεων. Δηλαδή δεν κοιτάμε την περσινή βάση αλλά κυρίως το πόσο επιθυμούμε την είσοδό στην σχολή αλλά και το αν αντέχουμε οικονομικά να σπουδάσουμε εκεί.
Επίσης με την ίδια προσοχή επιλέγουμε την 1η αλλά και την τελευταία προτίμηση.

ΣΥΝΕΧΗΣ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ

Η πρώτη ανάλυση των στατιστικών στοιχείων των βαθμολογιών των υποψηφίων που έδωσε στη δημοσιότητα το Υπουργείο Παιδείας, η σχέση τους με τα αντίστοιχα περσινά (η σύγκρισή τους) και η «χημεία» τους με τον αυξημένο φέτος αριθμό εισακτέων μας οδηγεί στις παρακάτω εκτιμήσεις – διαπιστώσεις:

1. Περίπου 30-33.000 υποψήφιοι βρίσκονται κάτω από τη βάση, ωστόσο, αρκετές χιλιάδες από αυτούς θα καταφέρουν να βρουν θέση σε κάποιο τμήμα κυρίως περιφερειακού ΑΕΙ.

2. Μείωση του αριθμού των αριστούχων σε σχέση με πέρσι

3. Πτώση στις βάσεις εισαγωγής στα περισσότερα τμήματα του 1ου Επιστημονικού Πεδίου (θεωρητικές επιστήμες) – Υποχωρούν και τα υψηλόβαθμα και περιζήτητα Ψυχολογίας καθώς και οι Νομικές Σχολές. – Εκτίμηση πτώσης από 100 – 400 μόρια κατά μέσο όρο

4. Πτώση στις βάσεις εισαγωγής στα περισσότερα τμήματα στο 2ο Επιστημονικό Πεδίο των θετικών και Τεχνολογικών Επιστημών (Πολυτεχνεία κλπ) - Εκτίμηση πτώσης από 50 – 300 μόρια κατά μέσο όρο

5. Μικρή πτώση στις βάσεις εισαγωγής στα περισσότερα τμήματα στο Επιστημονικό Πεδίο των Επιστημών υγείας (Ιατρικές, Οδοντιατρικές κλπ). Εκτίμηση πτώσης από 50 – 250 μόρια κατά μέσο όρο

6. Πτώση στις βάσεις εισαγωγής στα τμήματα του 4ου Επιστημονικού Πεδίου (Επιστήμες Οικονομίας και Πληροφορικής) από 100 – 450 μόρια κατά μέσο όρο

Αναλυτικότερα

Μεγαλύτερη συγκέντρωση βαθμολογιών κάτω από τη βάση σε σχέση πάντα με την περσινή χρονιά αλλά και μειωμένο αριθμό αριστούχων παρουσιάζουν τα στατιστικά στοιχεία των επιδόσεων των φετινών υποψηφίων.

Ιδιαίτερα σε Βιολογία Γενικής Παιδείας και Μαθηματικά Προσανατολισμού, το ποσοστό των γραπτών κάτω της βάσης ήταν εξαιρετικά μεγάλο: 64,99% για τη Βιολογία και 61,03% για τα Μαθηματικά.

Όσον αφορά την Ομάδα Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών, το μεγαλύτερο ποσοστό βαθμολογιών κάτω από τη βάση κατέχει το μάθημα της Ιστορίας. Το 47,20% των υποψηφίων έγραψαν κάτω από 10, ενώ μόλις το 9,04% συγκέντρωσε βαθμολογία από 18 έως 20.

Στα Αρχαία, το μεγαλύτερο ποσοστό καταγράφεται στις βαθμολογίες 5-10 (το 26,24% των υποψηφίων), ενώ υψηλή βαθμολογία (18-20) συγκέντρωσε το 2,84% των υποψηφίων.

Για το μάθημα των Λατινικών, μπορεί κανείς να πει ότι οι βαθμολογίες ήταν των… άκρων, αφού το 30,29% των υποψηφίων έγραψε κάτω από τη βάση, ενώ το 24, 23% αρίστευσε (18-20).

Στην Ομάδα Προσανατολισμού Θετικών Σπουδών, στα Μαθηματικά και τη Χημεία τα ποσοστά βαθμολογιών πάνω και κάτω από τη βάση είναι μοιρασμένα: 46,59% κάτω από τη βάση και 53,41% πάνω από τη βάση στα Μαθηματικά και 42,12% κάτω από τη βάση, 57,88% πάνω από τη βάση στη Χημεία.

Αναλυτικότερα, στο μάθημα της Χημείας, το 4,37% των υποψηφίων αρίστευσε (18-20), ενώ το 31,04% έγραψε από 0 έως 5. Στα Μαθηματικά, από 0-5 έγραψε το 28,4% των υποψηφίων, ενώ 18-19 έγραψε το 4,35% και 19-20 το 5,39%.

Στη Φυσική, τη μεγαλύτερη συγκέντρωση είχαν οι βαθμολογίες 5-10 (24,75%), ενώ 18-19 έγραψε το 6,44% και 19-20 το 6,29%. Στη Βιολογία, το 31,43% έγραψε κάτω από τη βάση, ενώ το 16,68% αρίστευσε (19-20) και το 11,46% των υποψηφίων έλαβε βαθμολογία 18-19.

Όσον αφορά στην Ομάδα Προσανατολισμού Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής, τα ποσοστά βαθμολογιών κάτω από τη βάση ήταν αρκετά υψηλά στα Μαθηματικά (73,96%) και στη Βιολογία Γενικής Παιδείας (71,92%).

Ειδικότερα, στα Μαθηματικά, το 49,67% των υποψηφίων έγραψε 0-5, ενώ αρίστευσε (18-19) το 1,58%. Στο μάθημα Ανάπτυξης Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον, το 22,93% έγραψε από 0 έως 5 και το 11, 87% από 19 έως και 20.

Τέλος, στο μάθημα των Αρχών Οικονομικής Θεωρίας, το 22,25% έγραψε από 0 έως 5, ενώ βαθμολογίες 18-19 έλαβε το 7% και 19-20 το 5,22% των υποψηφίων.

https://www.dikaiologitika.gr/eidhseis/paideia/261467/vaseis-2019-analysi-ptosi-vaseon-meiosi-ton-aristoyxon-perissoteroi-apo-30-000-ypopsifioi-kato-apo-ti-vasi


Σε περίπτωση ισοβαθμίας σου με τον τελευταίο εισαγόμενο σε τμήμα που δήλωσες προτίμηση, προηγείται αυτός που έχει μεγαλύτερο Γενικό Βαθμό Πρόσβασης και αν υπάρχει ισοβαθμία και στο Γενικό Βαθμό Πρόσβασης, προηγείται αυτός που έχει μεγαλύτερο άθροισμα βαθμών στα δύο μαθήματα αυξημένης βαρύτητας του οικείου επιστημονικού πεδίου. Αν και πάλι υπάρχει ισοβαθμία, εισάγονται όλοι οι ισοβαθμούντες ανεξάρτητα από τη σειρά που δήλωσε ο καθένας το τμήμα αυτό, εκτός αν πρόκειται για Στρατιωτικές ή Αστυνομικές Σχολές. Στην περίπτωση ισοβαθμίας σε Στρατιωτικές ή Αστυνομικές Σχολές ως τρίτο στη σειρά κριτήριο επιλογής λαμβάνεται υπόψη η σειρά προτίμησης, οπότε προηγείται αυτός που δήλωσε τη σχολή με προγενέστερη προτίμηση.
Πως βγαίνουν οι βάσεις των σχολών ?

Πολύ συχνά οι μαθητές και οι γονείς τους περιγράφουν ένα «αόρατο χέρι» που ανεβοκατεβάζει τις βάσεις των σχολών. Πάρα πολλοί δυσκολεύονται να κατανοήσουν ότι είναι οι ίδιοι οι μαθητές ( με την επίδοσή τους αλλά και τις επιλογές του μηχανογραφικού τους δελτίου ) αυτοί που καθορίζουν την πορεία των βάσεων.

Ακόμα πιο δύσκολα πιστεύουν ότι η πορεία των βάσεων αφορά περισσότερο έναν εξωτερικό παρατηρητή τάσεων ( επιδόσεων και επιλογών ) παρά τους μαθητές.


Κατ’ αρχήν τι ονομάζουμε βάση μιας σχολής ;


«Η βάση μιας σχολής είναι το σύνολο των μοριών του τελευταίου εισακτέου μαθητή στην σχολή αυτή.»

Υπάρχει νομοθεσία που προβλέπει τι συμβαίνει σε περιπτώσεις μαθητών με τις ίδιες βαθμολογίες αλλά για χάρη της απλοποίησης της περιγραφής θα μείνουμε στον παραπάνω ορισμό που καλύπτει σχεδόν την απόλυτη πλειοψηφία των περιπτώσεων.

Ποιοι όμως είναι οι παράγοντες που καθορίζουν τις βάσεις των σχολών ;

Οι παράγοντες είναι :


Α) οι επιλογές των μαθητών στο μηχανογραφικό τους δελτίο


Β) το πλήθος των μαθητών που δέχεται κάθε σχολή


Η περιγραφή του τρόπου με τον οποίο καταλήγουμε σε αυτό που αποκαλούμε «βάση εισαγωγής» θα γίνει μέσα από ένα απλό παράδειγμα, για την απλοποίηση του οποίου δεν θα προβληθούν περιπτώσεις ισοβαθμίας μαθητών , ειδικά μαθήματα κτλ .


Ας υποθέσουμε ότι οι μαθητές που δίνουν εξετάσεις σε όλη την Ελλάδα είναι 10 και έχουν να επιλέξουν μεταξύ 3 σχολών ( σχολή Α , σχολή Β , σχολή Γ ).


Το Υπουργείο έχει ανακοινώσει :


ότι η σχολή Α θα δεχθεί 2 μαθητές


η σχολή Β θα δεχθεί 3 μαθητές


η σχολή Γ θα δεχθεί 3 μαθητές


Το Υπουργείο ανακοινώνει την διεξαγωγή ενός διαγωνισμού ( των πανελληνίων εξετάσεων ) με σκοπό την πλήρωση των θέσεων των σχολών. Ακόμα και εάν οι μαθητές ήταν 8 ενώ οι διαθέσιμες θέσεις ήταν 10, θα έπρεπε πάλι να γίνει ένας διαγωνισμός. Το σύνολο των μορίων που απόκτησαν οι μαθητές στην πανελλήνιες εξετάσεις είναι ο βαθμός πρόσβασης ( ο βαθμός με τον οποίο θα διεκδικήσουν την πρόσβαση τους στα ΑΕΙ και ΑΤΕΙ )


Ας υποθέσουμε ότι στα ΓΕΛ διαγωνίστηκαν συνολικά 10 μαθητές σε ένα Επιστημονικό Πεδίο (ΕΠ) οι οποίοι έχουν τα παρακάτω αθροίσματα μορίων ( βαθμός πρόσβασης στο συγκεκριμένο ΕΠ )


Οι επιδόσεις των 10 υποθετικών μαθητών είναι οι παρακάτω :





Οι μαθητές "μπαίνουν σε σειρά" σύμφωνα με την βαθμολογία τους





και καλούνται να δηλώσουν τις σχολές που επιθυμούν με σειρά προτίμησης (μηχανογραφικό σχολών) Για λόγους απλοποίησης της διαδικασίας παρουσιάζονται μέχρι 3 επιλογές τους .






Το σύστημα/πρόγραμμα απόδοσης σχολών αρχίζει να διαβάζει τις επιλογές τους ξεκινώντας από τον μαθητή με την υψηλότερη βαθμολογία "ικανοποιώντας" τις επιθυμίες τους εφόσον αυτό είναι δυνατόν .

Ποιος το καθορίζει αυτό ? Μα το πλήθος των πρωτοετών φοιτητών που έχει δηλωθεί για κάθε σχολή ( Θυμίζω ότι στο παράδειγμά μας οι σχολές έχουν δηλώσει Α=2 , Β=3, Γ=3 )






Φτάνοντας στον 2ο μαθητή η σχολή Α συμπληρώνει το πληθος μαθητών που μπορεί να δεχθεί και "κλειδώνει".





Ποιός είναι ο τελευταίος που μπήκε στην σχολή ; Ο Ζαφείρης με 19195 μόρια , άρα η "βάση" της σχολής Α είναι τα 19195 μόρια του. Η σχολή Α δεν είναι πλέον διαθέσιμη για τους υπόλοιπους που ακολουθούν ενώ το σύστημα συνεχίζει στον επόμενο μαθητή με σκοπό να του ικανοποιήσει την καλύτερη ( πλέον διαθέσιμη ) επιλογή του .





Στον 7ο μαθητή ( Δέσποινα ) συμπληρώνεται το πλήθος των μαθητών που μπορεί να δεχθεί η σχολή Γ ( βάση σχολής 16320 ) και δεν είναι πλέον διαθέσιμη για τους μαθητές που ακολουθούν.





Προσέξτε όμως τι συμβαίνει τώρα !!!


Ο 8ος μαθητής ( Ελένη ) παρόλο που έχει περισσότερα μόρια από τον 9ο ( Βασίλη ) μένει εκτός σχολών γιατί οι επιλογές του ήταν περιορισμένες και είχε την ατυχία να έχει τις ίδιες επιλογές σχολών με μαθητές που ήταν καλύτεροι από αυτόν ( και "πρόλαβαν" να του τις πάρουν ). Έτσι το "σύστημα απόδοσης σχολών" προσπερνά των 8ο μαθητή ( μιας που δεν έχει σχολή να του αποδόσει ) και πηγαίνει στον επόμενο.




ο οποίος παίρνει την τελευταία διαθέσιμη θέση της καλύτερης διαθέσιμης επιλογής σχολής που έχει κάνει. ( βάση σχολής Β : 15521 )


Οι μαθητές ήταν 10 ενώ οι διαθέσιμες θέσεις ήταν 8 ( 2+3+3 ), έτσι ξέραμε από την αρχή ότι 2 μαθητές θα μείνουν εκτός σχολών . Προσέξτε όμως !!! Ένας έμεινε εκτός γιατί είχε χαμηλή βαθμολογία ( Ηρακλής ) και το σύστημα δεν έφτασε καν σε αυτόν να τον ρωτήσει ενώ ένας μαθητής ( Ελένη ) έμεινε εκτός γιατί έκανε "λάθος" στο μηχανογραφικό και επέτρεψε στο σύστημα να την προσπεράσει χωρίς να της αποδώσει μια σχολή.


Τι θα συνέβαινε εάν όλοι οι μαθητές είχαν 1000 μόρια λιγότερα ( ή 1000 μόρια περισσότερα ) επειδή τα θέματα στις πανελλήνιες ήταν πιο δύσκολα ( ή πιο εύκολα )





Μα βέβαια δεν θα υπήρχε καμία διαφορά .Το σύστημα θα κατέληγε στην ίδια αρχική κατάταξη και ακολουθώντας την ίδια πορεία θα έκανε την ίδια απόδοση σχολών.





Να λοιπόν γιατί ακούτε την έκφραση ότι η δυσκολία ή η ευκολία των θεμάτων δεν έχει κάποια ιδιαίτερη σημασία. ΓΙΑΤΙ ΠΟΛΥ ΑΠΛΑ ΤΑ ΘΕΜΑΤΑ ΕΙΝΑΙ ΚΟΙΝΑ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ !!! Μπορεί να δώσουν στρεβλή κατάταξη ( συμπιέζοντας της επιδόσεις των μαθητών σε λίγα μόρια ή σε πολλά ... αλλά αυτό είναι μια άλλη ιστορία )



Αξίζει να ανοίξουμε μια μικρή παρένθεση όμως εδώ και να δούμε εάν η κατάταξη παραμένει ίδια με τα 1000 λιγότερα ( δύσκολα θέματα ) ή 1000 περισσότερα ( εύκολα θέματα ) μόρια . Ενώ η κατάταξη δεν διαφοροποιείται με 1000 μόρια λιγότερα , εάν τα θέματα είναι εύκολα υπάρχει διαφοροποίηση . Ποιός αδικείται ; Μα αυτός που δεν μπορεί να προσθέσει 1000 μόρια στο "σκορ" του. Δηλαδή η Αλεξάνδρα , ο Ζαφείρης και ο Θοδωρής δεν μπορούν να αποκτήσουν 20251 , 20195 και 20002 αντίστοιχα και εξισώνονται όλοι στα 20000 μόρια . Χρησιμοποιώντας λοιπόν "χημικούς όρους" , τα εύκολα θέματα εχουν ισοσταθμιστικό αποτέλεσμα ( Leveling effect ) μιας που οι διαφορές στις επιδόσεις των μαθητών εξαφανίζονται ή ισοσταθμίζονται. Αυτό σημαίνει ότι τα εύκολα θέματα ( ή καλύτερα τα θέματα χωρίς διαβάθμιση ) μειώνουν ( ή μηδενίζουν ) τις διαφορές στις βαθμολογίες μεταξύ των μαθητών και πιθανότατα ( εγώ θα έλεγα σίγουρα ) η τελική κατάταξη των μαθητών να μην αντικατοπτρίζει την πραγματική τους διαφορά στο διάβασμα και στην γενικότερη προσπάθεια που κατέβαλαν (ή στην εξυπνάδα τους, βρε αδελφέ). Το πόσο σημαντικό είναι αυτό θα φανεί στα αποτελέσματα του Αυγούστου.


Να λοιπόν γιατί οι μαθητές πρέπει να διαγωνίζονται στα ίδια μαθήματα και να γιατί δεν πρέπει να υπάρχουν κοινές σχολές στα ΕΠ. Γιατί πάρα πολύ απλά οι μαθητές αποκτούν το δικαίωμα εισαγωγής στις ίδιες σχολές ενώ έχουν διαγωνιστεί υπό διαφορετικούς όρους. Γιατί έχουν αποκτήσει με διαφορετικά κριτήρια ( θέματα ) το βαθμό πρόσβασης που θα τους βάλει στην ίδια κατάταξη επιλογής σχολών.


Έπρεπε να περάσουν τα 15 χρόνια του συστήματος Αρσένη για να το κατανοήσει αυτό η ελληνική οικογένεια και να απαιτήσει να αλλάξει. Ωστόσο όσο υπάρχουν κοινές σχολές στα ΕΠ το θέμα δεν έχει λυθεί πλήρως .


Τι θα συνέβαινε όμως εάν είχαμε διαφορετικά μηχανογραφικά . Ας κάνουμε μια πολύ πολύ μικρή αλλαγή στο μηχανογραφικό ενός μόνο μαθητή . Ας πούμε ότι η Αλεξάνδρα ( ο μαθητής με την μεγαλύτερη βαθμολογία ) δήλωνε ως 1η επιλογή την σχολή Γ και ως 2η την σχολή Α.





Ας ξανατρέξει το σύστημα/πρόγραμμα απόδοσης σχολών :





Η σχολή που κλειδώνει 1η είναι πάλι η Α αλλά αυτήν την φορά αυτό συμβαίνει στον 4ο μαθητή ( Κατερίνα ) και ως βάση της χαρακτηρίζονται τα 18850 μόριά του . Η απόδοση σχολών συνεχίζει δίνοντας στους μαθητές τις καλύτερες διαθέσιμες επιλογές τους. Η επόμενη σχολή που κλειδώνει ( και δεν είναι πλέον διαθέσιμη ) είναι η σχολή Γ και ως βάση της χαρακτηρίζεται ο βαθμός του τελευταίου εισακτέου σε αυτήν ( Γιώργος / βάση σχολής Γ : 17844 )




Η απόδοση σχολών συνεχίζει - προσπερνά την Δέσποινα και την Ελένη που οι σχολές που επιθυμούσαν είναι πλέον γεμάτες - και δίνει στον Βασίλη και στον Ηρακλή ( δύο μαθητές με χαμηλότερες βαθμολογίες ) την σχολή Β που είχε κενές θέσεις . ( βάση Β : 13052 μόρια )





Προσέξτε πως η αλλαγή σε 1 μόνο σχολή έδωσε απέδωσε διαφορετικές σχολές στους μαθητές και πως άλλαξαν οι βάσεις των σχολών . ( η μεγάλη αυτή αλλαγή έγινε γιατί ο μαθητής που άλλαξε μηχανογραφικό ήταν 1ος στην προτεραιότητα ... με λίγα λόγια πειράξαμε το 1ο "τουβλάκι" στο ντόμινο ... αν αλλάζαμε το μηχανογραφικό του 4ου μαθητή η αλλαγή αυτή θα επηρέαζε ΜΟΝΟ τους μαθητές που θα είχαν μικρότερη βαθμολογία από αυτόν )


Νά λοιπόν τι είναι οι πανελλήνιες εξετάσεις !!! Είναι ένας διαγωνισμός στο οποίο ο κάθε μαθητής προσπαθεί να συγκεντρώσει το καλύτερο "σκορ" ώστε να μπορέσει να διαλέξει την σχολή που επιθυμεί χωρίς να το απασχολούν οι επιλογές των άλλων ή το πλήθος των θέσεων που προκηρύσσει κάθε σχολή .


Ας δούμε πως επηρεάζεται η απόδοση σχολών στους μαθητές εάν οι θέσεις στις σχολές ήταν διαφορετικές . Ας δούμε τι θα συνέβαινε εάν η σχολή Α δέχονταν 3 μαθητές , η σχολή Β δέχονταν 2 μαθητές και η σχολή Γ δέχονταν 3 μαθητές.


Κρατώντας τις ίδιες επιδόσεις μαθητών και το ίδιο μηχανογραφικό ( όπως στο 1ο παράδειγμα ) το πρόγραμμα απόδοσης σχολών αρχίζει ξανά να σαρώνει ξεκινώντας πάλι από τον μαθητή με την μεγαλύτερη βαθμολογία .




Βάση σχολής Α : 17002





Βάση σχολής Β : 16895





Βάση σχολής Γ : 14625


Συμπέρασμα ( αντί επιλόγου )

Είναι φανερό ότι ο κάθε μαθητής δεν μπορεί να γνωρίζει ούτε το πλήθος των μαθητών που έχουν καλύτερη βαθμολογία από αυτόν αλλά ( κυρίως ) ούτε ποιές είναι οι επιλογές σχολών που έχουν κάνει αυτοί οι μαθητές , Για αυτόν τον λόγο πρέπει να κάνει μηχανογραφικό σαν να έχει το απόλυτο πλεονέκτημα δηλαδή 20000 μόρια. Δηλώνουμε όλες τις σχολές που μας ενδιαφέρουν σε όλες τις πόλεις που η οικογένεια μας μπορεί να υποστηρίξει οικονομικά τις σπουδές μας . Με αυτόν τον τρόπο ελαχιστοποιείται η πιθανότητα δυσάρεστων εκπλήξεων τον Αύγουστο.

http://chem4exams.blogspot.gr/2016/06/blog-post_17.html?m=1



Του Στράτου Στρατηγάκη

Μαθηματικού - ερευνητή

Γιατί πρέπει να περιμένουμε τόσο για την ανακοίνωση των βάσεων; Αυτή είναι η απορία των περισσότερων υποψηφίων και των γονιών τους. Η αγωνία της αναμονής των αποτελεσμάτων είναι μεγάλη, αφού ο υποψήφιος δεν γνωρίζει πού θα ζει και τι θα σπουδάζει μετά από λίγο καιρό.

Στην αγωνία του υποψηφίου έρχεται να προστεθεί η αγωνία των γονιών: Αν περάσει σε άλλη πόλη θα αυξηθούν τα έξοδα κατακόρυφα, αλλά για το παιδί μου αξίζει τον κόπο, θα κάνω ό,τι περνάει από το χέρι μου. Αν περάσει σε άλλη πόλη θα πρέπει να τρέχω να βρω σπίτι. Να κρατήσω άδεια για το Σεπτέμβρη κι ας μην κάνω φέτος διακοπές, (ούτε πέρυσι έκανα αφού το παιδί είχε την προετοιμασία για τις εξετάσεις); Θα χρειαστεί να τρέξουμε με το παιδί να βρούμε σπίτι, μετά να το οργανώσουμε, να κάνουμε τη μετακόμιση και την εγκατάσταση.

Όλα αυτά πρέπει να γίνουν από 29 Αυγούστου και μετά, αφού οι βάσεις εκεί γύρω ανακοινώνονται κάθε χρόνο δεκαετίες τώρα. Αμέσως μετά βλέπουν στις πόλεις της περιφέρειας τριάδες ανθρώπων (μπαμπάς, μαμά και νέος φοιτητής) να κοιτούν σαν χαμένοι, αφού δεν ξέρουν την πόλη, ψάχνοντας σπίτι για το βλαστάρι τους. Τους ξέρουν και περιμένουν οι μεσίτες το τελευταίο Σαββατοκύριακο του Αυγούστου.

Πόσο πιο εύκολα θα ήταν τα πράγματα για όλους αν τα αποτελέσματα ανακοινώνονταν στο τέλος Ιουλίου. Θα μπορούσαν οι γονείς στη διάρκεια της καλοκαιρινής τους άδειας να βρουν σπίτι, να το ετοιμάσουν και να εγκαταστήσουν τα βλαστάρια τους έχοντας όλο το χρόνο δικό τους στην αναζήτηση της καλύτερης λύσης γι’ αυτούς.

Είναι τόσο δύσκολο να γίνει αυτό; Και γιατί δεν γίνεται τόσα χρόνια; Η λύση είναι πολύ απλή, αλλά απαιτείται ο συντονισμός τεσσάρων υπουργείων (ναι 4), πράγμα αδύνατο στην Ελλάδα των τελευταίων 30 ετών. Με την υποβολή των μηχανογραφικών δελτίων είναι περασμένες οι προτιμήσεις των υποψηφίων αυτόματα στους υπολογιστές του Υπουργείου Παιδείας, που θα κάνουν την επιλογή. Έχουν ήδη περαστεί οι βαθμολογίες των υποψηφίων, απευθείας από τα βαθμολογικά κέντρα, συνεπώς υπάρχουν τα στοιχεία που χρειάζονται για να γίνει η επιλογή. Όχι όλα όμως. Λείπουν οι βαθμολογίες από τα αγωνίσματα για τα ΤΕΦΑΑ και τα αποτελέσματα των προκαταρκτικών εξετάσεων για τις Στρατιωτικές και Αστυνομικές Σχολές, την Πυροσβεστική και τις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού. Τα αποτελέσματα αυτά τα στέλνουν στο Υπουργείο Παιδείας οι υπηρεσίες των αρμόδιων Υπουργείων. Πρόκειται για το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας για τις στρατιωτικές σχολές, το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, για τις Αστυνομικές Σχολές και την Πυροσβεστική και το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής για τις ακαδημίες εμπορικού ναυτικού. Τα αποτελέσματα των ΤΕΦΑΑ τα στέλνουν στο Υπουργείο Παιδείας οι Διευθύνσεις Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Όλα αυτά γίνονται περίπου μέχρι τις 10 Αυγούστου. Μέχρι τότε δεν μπορεί να γίνει τίποτα για την έκδοση των αποτελεσμάτων. Εκεί, γύρω στο Δεκαπενταύγουστο, βγάζει μια ανακοίνωση το Υπουργείο Παιδείας για να μπουν και να δουν οι υποψήφιοι αν πέρασαν τις προκαταρκτικές εξετάσεις γι’ αυτές τις σχολές.

Από εκείνη τη στιγμή και μετά μπορεί να ξεκινήσει η επιλογή των υποψηφίων, ώστε να συμπληρωθούν οι θέσεις στις σχολές και να ανακοινωθούν οι βάσεις.

Χάνεται, δηλαδή, ένας μήνας αναμονής των υποψηφίων μέχρι να ολοκληρωθούν οι προκαταρκτικές εξετάσεις και να περαστούν τα αποτελέσματά τους στους υπολογιστές του Υπουργείου Παιδείας. Αν μπορούσαν να συνεννοηθούν τα τέσσερα Υπουργεία μεταξύ τους θα μπορούσαν οι προκαταρκτικές εξετάσεις να γίνονται στην περίοδο του Πάσχα, ώστε τα αποτελέσματά τους να έχουν περαστεί στους υπολογιστές του Υπουργείου Παιδείας έγκαιρα και μόλις τελείωνε η προθεσμία υποβολής των μηχανογραφικών δελτίων στις 20 Ιουλίου, για παράδειγμα, να ξεκινούσε η επιλογή και στα τέλη Ιουλίου να είχαμε τα αποτελέσματα. Τι χρειάζεται; Οργάνωση και συντονισμός. Κάποιος από το Υπουργείο Παιδείας να αναλάβει να εξηγήσει στα υπόλοιπα Υπουργεία και να κινητοποιήσει τις αρμόδιες υπηρεσίες για να κάνουν αυτό που πρέπει στο χρόνο που πρέπει. Αυτό αποδεικνύεται, τόσα χρόνια, αδύνατο για την Ελλάδα, με αποτέλεσμα να ταλαιπωρούνται δεκάδες χιλιάδες οικογένειες. Το ενδιαφέρον του Υπουργείου Παιδείας είναι να αλλάζει κάθε τόσο το Λύκειο και το σύστημα εισαγωγής στην Ανώτατη Εκπαίδευση και όχι η καλή λειτουργία του υπάρχοντος, κάθε φορά, συστήματος εισαγωγής. Και έτσι οι Υπουργοί Παιδείας έρχονται και παρέρχονται, το σύστημα εισαγωγής αλλάζει κάθε λίγο και λιγάκι. Το μόνο που δεν αλλάζει είναι η ταλαιπωρία και η αγωνία των υποψηφίων και των οικογενειών τους…


http://www.naftemporiki.gr/story/1262137


Χαράλαμπος Κ. Φιλιππίδης
Μαθηματικός