Συνολικές προβολές σελίδας

Google Analytics

Σύστημα Δεσμών για την εισαγωγή στα Πανεπιστήμια

 Συνοπτική αναφορά του συστήματος και της φιλοσοφίας των Δεσμών μαζί με βάσεις και στατιστικά: 

Κάντε κλικ εδώ για να τα δείτε ή να τα κατεβάσετε (Dropbox)


1η Δέσμη [Πολυτεχνείο, ΦυσικοΜαθηματικοΧημειοΓεωλογία, ΓεωπονοΔασολογικοΠεριβαλλοντολογικά, Πληροφορική/Επιστήμη Υπολογιστών και του αντίστοιχου επιστημονικού αντικειμένου ΤΕΙ.

Εξεταζόμενα Μαθήματα: Έκθεση, Μαθηματικά, Φυσική, Χημεία
Βασικό μάθημα (αυξημένης βαρύτητας): Μαθηματικά
Εξαιρέσεις: η Φυσική για το Φυσικό και η Χημεία για το Χημικό και τα Τμήματα Γεωπονίας Φυτικής Παραγωγής, Ζωικής Παραγωγής, Γεωργικών Βιομηχανιών, Δασολογία-Φυσικού Περιβάλλοντος και Περιβάλλοντος (και τα αντίστοιχου επιστημονικού αντικειμένου ΤΕΙ).


2η Δέσμη [Ιατρική, Οδοντιατρική, Φαρμακευτική, Κτηνιατρική, Βιολογία, Νοσηλευτική (ΑΕΙ), Διαιτολογία (από το 1994) και του αντίστοιχου επιστημονικού πεδίου ΤΕΙ].

Εξεταζόμενα Μαθήματα: Έκθεση, Φυσική, Χημεία, Βιολογία
Βασικό Μάθημα: Βιολογία
Εξαιρέσεις: η Φυσική για το Ραδιολογίας-Ακτινολογίας ΤΕΙ και η Χημεία για τη Φαρμακευτική.

3η Δέσμη [Νομική, Φιλολογία, Ιστορία-Αρχαιολογία, Φιλοσοφία, Θεολογία/Ποιμαντική, ΜΜΕ, Ξενόγλωσσες Φιλολογίες και Αρχειονομία-Βιβλιοθηκονομία (ΑΕΙ) και Βιβλιοθηκονομία ΤΕΙ]

Εξεταζόμενα Μαθήματα: Έκθεση, Αρχαία, Ιστορία, Λατινικά
Βασικό Μάθημα: Αρχαία
Εξαιρέσεις: η Ιστορία για τα ΜΜΕ, Δημοσιογραφία, Ψυχολογία, Κοινωνιολογίες

4η Δέσμη [Οικονομικές Σχολές, Οργάνωσης & Διοίκησης Επιχειρήσεων, Χρηματ/κής & Τραπεζικής Διοικητικής, Επιχειρησιακής Έρευνας & Εμπορίας, Ναυτιλιακών Σπουδών, Διεθνών & Ευρωπαϊκών Σπουδών, Πολιτικές Επιστήμες, Δημόσιας Διοίκησης και του αντίστοιχου επιστημονικού πεδίου ΤΕΙ]

Εξεταζόμενα Μαθήματα: Έκθεση, Μαθηματικά, Ιστορία, Κοινωνιολογία (έως και 1993)/Πολιτική Οικονομία (από το 1994)
Βασικό Μάθημα: Μαθηματικά (λιγότερη ύλη και ευκολότερα θέματα σχέση με αυτά της 1ης Δέσμης)
Εξαιρέσεις: η Ιστορία σε ΜΜΕ, Δημοσιογραφία, Ψυχολογία, Κοινωνιολογίες

Επισημάνσεις:
Α) Τα Τμήματα Στατιστικής, Τεχνολογίας Συστημάτων & Παραγωγής, Εφηρμοσμένης Πληροφορικής ήταν κοινά στην 1η και 4η Δέσμη (κατά 95% εισαγωγή από την 4η Δέσμη).

Β) Τα Τμήματα Βιολογίας ήταν στην 1η και 2η Δέσμη (κατά 99% εισαγωγή από 2η Δέσμη, πιο εύκολα έγραφες καλά στη Βιολογία από ό,τι στα Μαθηματικά)
Γ) Τα Τμήματα Ψυχολογίας, Κοινωνιολογίας, ΜΜΕ ήταν στην 3η και 4η Δέσμη (50-50% περίπου εισαγωγή από την κάθε Δέσμη).

Δ) Στην «Κοινή Ομάδα» Τμημάτων (πρόσβαση εισαγωγής από όλες τις Δέσμες; εισαγωγή περίπου κατά 45% από 2η Δέσμη, 45% από 3η Δέσμη, 10% από 4η Δέσμη) ήταν από ΑΕΙ τα Παιδαγωγικά, Φυσικής Αγωγής, Μουσικών Σπουδών, Οικιακής Οικονομίας (αργότερα «βγήκε» από τη 2η Δέσμη), Θεάτρου (αργότερα ήταν μόνο στην 3η Δέσμη), Μεθοδολογίας Ιστορίας & θεωρίας Επιστήμης (αργότερα «βγήκε» από τη 2η Δέσμη) και από ΤΕΙ Κοινωνικής Εργασίας, Νοσηλευτικής, Βρεφονηπιοκομίας, Μαιευτικής και Επισκεπτών Υγείας.

Ε) Η έκθεση (ουσιαστικά δοκίμιο) ήταν μόνο η ανάπτυξη των ιδεών σε κάποιο θέμα και όχι παράλληλα η λύση/απάντηση γλωσσολογικών «ασκήσεων», όπως γίνεται πλέον (αυτός ο χαρακτήρας εξέτασης ήταν τότε μόνο στις ενδοσχολικές εξετάσεις).
Στ) Η 4η Δέσμη ήταν γνωστή και ως η «Δέσμη του Λαού» μιας και όσοι ενδιαφέρονταν μόνο για το απολυτήριο Λυκείου κατά 95% διάλεγαν τη 4η Δέσμη, αφού θεωρείτο ως η πιο εύκολη για αποφοίτηση.

Ζ) Το διάστημα 1991-1999 ο κάθε υποψήφιος είχε δικαίωμα επιλογής μέχρι και 60 σχολές της Δέσμης που ήταν υποψήφιος. Μέχρι και το 1990 υπήρχε το δικαίωμα της επιλογής Τμημάτων μέχρι το πολύ 2 «Ομάδων» μιας Δέσμης (τα Τμήματα κάθε Δέσμης ήταν διαχωρισμένες σε Ομάδες).

Η) Μέχρι και το 1990 έπρεπε στο εκάστοτε «βασικό μάθημα» να είχες γράψει τουλάχιστον τη βάση (80 μόρια στα 160) για να εισαχθείς στο Τμήμα, άσχετα αν στο σύνολο μορίων την «έπιανες» ή όχι.

Θ) Η κατάθεση του Μηχανογραφικού Δελτίου πραγματοποιούταν το Φεβρουάριο, άρα μερικούς μήνες πριν τη διεξαγωγή των Πανελληνίων Εξετάσεις.


Περαιτέρω, γενικότερες παρατηρήσεις επί του συστήματος των Δεσμών
i) Οι διαγωνιζόμενοι, όπως προαναφέρθηκε, ήταν «χωρισμένοι» σε Δέσμες. Οι τελειόφοιτοι δεν διαγωνίζονταν (λανθασμένα χρησιμοποιείται τόσα χρόνια ο όρος εξετάσεις. Πρόκειται για διαγωνισμό!) μόνο μεταξύ τους, αλλά είχαν να αντιμετωπίσουν και τους απόφοιτους και μάλιστα η πλειοψηφία εξʼ αυτών είχε «κρατήσει» και μάθημα με ικανοποιητική (κατά την κρίση τού καθενός) βαθμολογία... Και το αυτό λάμβανε χώρα κατά κύριο λόγο (πολλοί μαθητές έδιναν Πανελλήνιες δεύτερη και τρίτη χρονιά)

ii) Η εισαγωγή σε οποιοδήποτε ΑΕΙ/ΤΕΙ ήταν πολύ πιο δύσκολη από ό,τι με το σύστημα με τα Πεδία, υπό το πρίσμα ότι η αναλογία υποψηφίων/σύνολο προσφερόμενων θέσεων ήταν μικρότερη. Σήμερα (μετά το 2000) διατίθονται περίπου 75.000 (κατά μέσο όρο σε κάθε χρονιά) σε 85.000 υποψηφίους (άρα σχεδόν όλοι που τελείωσαν το λύκειο εισάγονται σε κάποιο Τμήμα), ενώ με το σύστημα των Δεσμών οι προσφερόμενες θέσεις ήταν συνολικά 40.000-45.000 (και οι υποψήφιοι περίπου 100.000). Η αναλογία επιτυχίας ανά Δέσμη (εννοώ εδώ την εισαγωγή οπουδήποτε, όχι στο Τμήμα/Τμήματα που επιθυμούσε ο καθένας) κατά μέσο όσο ήταν στην 1η Δέσμη 1 στους 2,5 υποψηφίους, στη 2η δέσμη 1 στους 4, στην 3η δέσμη 1 στους 3 και στην 4η Δέσμη 1 στους 5 (κάπως πλασματική αυτή η αναλογία, διότι στη «Δέσμη του λαού» υπήρχαν αρκετοί που απλά αποσκοπούσαν στο Απολυτήριο Γενικού Λυκείου).

iii) Ο συνολικός αριθμός των Σχολών/Τμημάτων ήταν πολύ μικρότερος από ό,τι είναι σήμερα (η πολιτική «κάθε πόλη και ΑΕΙ, κάθε χωριό και ΤΕΙ» ξεκίνησε μαζικά μετά το 1998-1999, λόγω της σχετικής χρηματοδότησης μέσω των ΕΠΕΑΕΚ) και άρα οι «πρώτες επιλογές» ήταν, αναμενόμενα, λιγότερες. Αν σήμερα στα άρθρα των εφημερίδων διαβάζουμε «μόνο το 10% εισάγεται στη σχολή της επιθυμίας του», το αντίστοιχο ποσοστό στη δεκαετία του ’90 ήταν αρκετά χαμηλότερο, ιδιαίτερα όταν έδινες για πρώτη φορά Πανελλήνιες.

iv) Για να «γράψεις» σε ένα μάθημα 15 έπρεπε να είχες προετοιμαστεί αρκετά καλά. Σκέψεις «είμαι για θετικές επιστήμες, δεν μπορώ την παπαγαλία» ή «δεν είμαι διαβαστερός τύπος για αυτό πήγα Τεχνολογική Κατεύθυνση» δεν ίσχυαν στην 1η & 2η Δέσμη. Τα βιβλία Φυσικής και Χημείας εκτός από τα πολλά Κεφάλαια και τα πολλά είδη ασκήσεων που έπρεπε να λύσεις είχαν και πολλή θεωρία (η ύλη στη Φυσική ήταν περίπου 250 σελίδες και περίπου 200 σελίδες στη Χημεία). Επιπλέον, στα Μαθηματικά έπρεπε να μάθεις «παπαγαλία» την απόδειξη αρκετών θεωρημάτων και ορισμών (μάλιστα για να καλύψεις μόλις 2,5 μονάδες).
v) Τα θέματα σχεδόν κάθε μαθήματος στις Δέσμες ήταν αρκετές φορές εκτός του «κλίματος» και «φιλοσοφίας» των σχολικών βιβλίων. Μέσα στην τάξη του σχολείου, ακόμα και οι Καθηγητές που ενδιαφέρονταν για σωστό μάθημα, δεν προλάβαιναν να διδάξουν το κάθε κεφάλαιο όπως έπρεπε (σε έκταση και βάθος), φυσικά λόγω του μεγάλου αριθμού των Κεφαλαίων. Αναγκαστικά (σχεδόν) έπρεπε να έχεις βοηθήματα και να πας σε Φροντιστήριο, ειδικά σε Μαθηματικά, Φυσική, Χημεία, Βιολογία. Για αυτό και «ιστορικά» έγινε σιγά-σιγά απαραίτητο το Φροντιστήριο.
v) Οι υποψήφιοι που ενδιαφέρονταν για την εισαγωγή τους ιδιαίτερα σε κάποιο ΑΕΙ, είθισται να «κρατούσαν» για την επόμενη χρονιά (max 2 έτη μεταφοράς), συνήθως, βαθμολογίες ως εξής:
1η Δέσμη: Έκθεση >12, Μαθηματικά >10, Φυσική >14, Χημεία >15
2η Δέσμη: Έκθεση >14,5, Φυσική >17, Χημεία >18, Βιολογία >18
3η Δέσμη: Έκθεση >15, Αρχαία >15, Ιστορία >17, Λατινικά >18,5!
4η Δέσμη: Έκθεση >13, Μαθηματικά >12, Ιστορία >16, Κοινωνιολογία/Πολιτική Οικονομία >16
Βέβαια ο συνδυασμός (όλων) αυτών των βαθμολογιών αρκετές φορές δεν ήταν αρκετός για την εισαγωγή έστω σε οποιοδήποτε ΑΕΙ...

vi) Η βαθμολογία σε κάθε μάθημα ήταν το άθροισμα δύο βαθμολογητών. Το άριστα από κάθε βαθμολογητή ήταν οι 80 μονάδες (20 μονάδες σε κάθε θέμα, σύνολο 4) και έτσι το άριστα στο κάθε μάθημα ήταν το 160 (80×2 βαθμολογητές). Το «βασικό» μάθημα πολλαπλασιαζόταν με το συντελεστή 1,15 και τα υπόλοιπα 3 με το συντελεστή 0,95. Τα τέσσερα αυτά γινόμενα αθροίζονταν, πολλαπλασιάζονταν με το δέκα και είχες τα μόριά σου (6400 το άριστα, 3200 η βάση). Στις Στρατιωτικές σχολές και Πανεπιστήμιο Κύπρου (μπήκε για πρώτη φορά στις Πανελλήνιες το 1993) έπρεπε να είχες τουλάχιστον 3200 μόρια. Η Αστυνομική Ακαδημία πρωτομπήκε στις Πανελλήνιες το 1995.
Πρέπει να πούμε ένα μεγάλο ευχαριστώ στον καλό φίλο Δημήτρη Αντωνόπουλο χωρίς την βοήθεια του οποίου δεν θα ήταν δυνατόν να ολοκληρωθεί το άρθρο.

ischool.gr

Χαράλαμπος Κ. Φιλιππίδης
Μαθηματικός