Συνολικές προβολές σελίδας

Google Analytics

Θέματα - Λύσεις και Σχόλια στα Μαθηματικά Προσανατολισμού

ΣΥΝΕΧΗΣ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ
Παρακάτω μπορείτε να κατεβάσετε τα θέματα και τις λύσεις των Πανελλαδικών θεμάτων όλων των ετών:

Κάντε κλικ εδώ για να τα δείτε ή να τα κατεβάσετε (onedrive)

Δείτε παρακάτω θέματα, λύσεις και σχόλια για τα θέματα των Πανελλαδικών των Μαθηματικών Προσανατολισμού της Γ΄ Λυκείου.

ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ 2018

Θέματα:


Απαντήσεις:

Λάθος από την Ο.Ε.Φ.Ε. κατά την παρουσίαση των λύσεων στην ΕΡΤ1


Από την Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων Κ.Ε.Ε. (με λάθη όμως από την Κ.Ε.Ε.)


Απο Φρ. Πουκαμισά


Από ΟΕΦΕ


Από lisari team


Από Mathematica


Σχόλια:από αξιόλογους συναδέλφους που αναρτήθηκαν δημόσια σε δίαφορα site

1) Πολλά ερωτήματα έχουν τον ίδιο αξιολογικό στόχο (Β1=Γ2, Β2=Γ3, Β2=Δ1, Γ3=Δ2, Β4=Δ3).
2) Παράλληλα απουσιάζουν πολλά σημαντικά θέματα της θεωρίας (πχ θεωρήματα Bolzano, Rolle) και της μεθοδολογίας (πχ όρια, ολοκληρώματα).
3) Πολλά ερωτήματα απαιτούσαν το να έχουν απαντηθεί κάποια άλλα (Από το Γ1 εξαρτάται η δυνατότητα να λυθεί το Γ2, από το Δ1 εξαρτάται όλο το υπόλοιπο Δ θέμα και το Δ3 χρειάζεται επίσης το Δ2)

Θα είμαι πολύ σύντομος!
Από τη στιγμή που μέχρι και η ΟΕΦΕ στην επίσημη ιστοσελίδα της, έχει αναρτημένη λάθος την απάντηση στο Δ3, δεν νομίζω ότι έχει νόημα πια να γράψουμε τίποτα παραπάνω εδώ περι δυσκολίας θεμάτων!

Μία πρώτη (προσωπική) εκτίμηση για τα σημερινά θέματα:
Όπως τα τελευταία χρόνια που έχουν απαλλαγεί από τις "τερατογεννέσεις" που προκαλεί η δομή της ύλης (περικοπές τμημάτων της, το ίδιο βιβλίο εδώ και είκοσι χρόνια παρά όλες τις ενδιάμεσες αλλαγές κλπ), τα θέματα ήταν καθαρά προσανατολικσμένα στο σχολικό βιβλίο, είχαν μάλιστα πάρει αυτούσιες ασκήσεις από αυτό διαμορφώνοντας τα ερωτήματα, (βλ. Γ θέμα με άσκηση 5 Α ομάδας παραγρ.1.2 η θέμα Δ με άσκηση 2 Β ομάδας παραγρ. 2.8). Είχε και λίγο λίγο Γεωμετρία όπως το Γ θέμα το οποίο και αντιμετωπίζονταν εξ ολοκλήρου με τις γνώσεις της Β λυκείου. Έτσι ήταν απαραίτητο ο μαθητής να είναι συνεπής με τις γνώσεις και προηγούμενων τάξεων (μέτρηση κύκλου, εμβαδά, γραφική παράσταση παραβολής) και να διαθέτει τη στοιχειώδη μαθηματική σκέψη. Εν κατακλείδι, ο σοβαρός μαθητής που δεν είχε παραμελήσει τα μαθηματικά στις προηγούμενες τάξεις (που δυστυχώς συμβαίνει σε μεγάλο αριθμό μαθητών) και διαθέτει τη στοιχειώδη λογικομαθηματική σκέψη, θα μπορούσε χωρίς ιδιαίτερη προετοιμασία εκτός σχολείου που θα του μείωνε το χρόνο προετοιμασίας σε μαθήματα που ήταν της πρώτης του προτίμησης, (π.χ. βιολογία), να γράψει ένα βαθμό της τάξης του 15 η έστω του 12-13. Έτσι θα μπορούσε εύκολα να στοχεύσει και σε δεύτερο πεδίο.
Φυσικά θα μπορούσε κανείς να επισημάνει την απουσία βασικών Θεωρημάτων της ύλης (Fermat η μέσης τιμής) αλλά δεν είναι εύκολο ως γνωστόν να τα έχει κανείς όλα.. Άλλωστε το να κρίνει κανείς κάποιον άλλο είναι πολύ εύκολο, το δύσκολο είναι να προτείνει ολοκληρωμένα κάτι καλύτερο. Φυσικά χρειάζονται μεγάλες αλλαγές και στα βιβλία και στο σύστημα των εξετάσεων αλλά και γενικότερα στη δομή της εκπαίδευσης μας για να υπάρχει ουσιαστική βελτίωση σε αυτό το τέλμα που δυστυχώς βρίσκεται τα τελευταία χρόνια. Ας ελπίσουμε γενικότερα σε καλύτερες μέρες...

Τα θέματα θεωρούμε ότι είναι πολύ καλά, είναι σωστά διαβαθμισμένα, καλύπτουν το σύνολο της διδακτέας ύλης και απευθύνονται στο σύνολο των μαθητών (με εξαίρεση τα θέματα Δ4, Δ3 και ίσως το Γ3 που είναι για πολύ καλούς).
Επίσης τα θέματα είναι σαφώς προσανατολισμένα στις ασκήσεις του σχολικού βιβλίου (το θέμα Δ1 υπάρχει στο σχολικό βιβλίο και για τα θέματα Γ1 και Γ2 υπάρχουν παρόμοια στο σχολικό βιβλίο).

Για τα θέματα έχω ήδη τοποθετηθεί πιο πάνω. Εδώ θα ήθελα να σχολιάσω κάποια πράγματα που διάβασα.

● Γράφτηκε, ότι πολλοί μαθητές αντιμετώπισαν δυσκολίες με γεωμετρικούς τύπους. Και έχω την εξής απορία: Ποιο θα ήταν άραγε το επίπεδο της μαθηματικής μας παιδείας, αν το Μαθηματικό τμήμα, το Φυσικό, το Πολυτεχνείο (ή οποιαδήποτε Ανώτατη Σχολή αυτού του Προσανατολισμού), δεχόταν φοιτητές που αγνοούν τους τύπους για το μήκος του κύκλου και το εμβαδόν του κυκλικού δίσκου;

● Γράφτηκε ότι δεν ήταν προφανής η σύνδεση του Δ4 με την κυρτότητα-εφαπτομένη. Και γιατί έπρεπε να είναι προφανής; Είμαστε η μοναδική χώρα που βάζει σκαλοπάτια στα ερωτήματα. Στο Δ1 ζητήθηκε η κυρτότητα. Το ότι δεν ζητήθηκε και η εξίσωση της εφαπτομένης (ώστε να έχουμε μασημένη τροφή), δεν σημαίνει ότι το μυαλό των μαθητών δεν έπρεπε να οδηγηθεί στη σωστή κατεύθυνση.

● Γράφτηκε ότι όλο το Δ εξαρτιόταν από η σωστή εύρεση της κυρτότητας στο Δ1. Συμφωνώ, αλλά πόση δυσκολία έχει το Δ1; Αν κάποιος μαθητής δεν μπόρεσε να απαντήσει στο Δ1, δεν θα μπόρεσε να απαντήσει ούτε στο Β2. Για ποιο μαθητή μιλάμε λοιπόν; Μήπως αυτός ο μαθητής αντικατοπτρίζει το μεγάλο ποσοστό του συνόλου των υποψηφίων; Δεν νομίζω.

Σχόλια από E.M.E.

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ ΕΜΕ

Θέμα Α
Θεωρία
Θέμα Β
Ελέγχονται βασικές γνώσεις Ανάλυσης.
Θέμα Γ
Για την επιτυχή αντιμετώπιση, είναι απαραίτητες γνώσεις από τις προηγούμενες τάξεις Γυμνασίου και Λυκείου.
Το ερώτημα Γ3 θα δυσκολέψει αρκετούς υποψηφίους.
Θέμα Δ
Το ερώτημα Δ4 παρουσιάζει αυξημένη δυσκολία.

ΓΕΝΙΚΑ ΣΧΟΛΙΑ
• Καλύπτεται μεγάλο μέρος της ύλης όχι όμως στο απαραίτητο εύρος.
• Υπάρχει κλιμάκωση ως προς τη δυσκολία.
• Οι υποψήφιοι έπρεπε να έχουν καλή γνώση της ύλης των Μαθηματικών των προηγούμενων τάξεων.
Τα θέματα χαρακτηρίζονται παρόμοιας δυσκολίας με τα αντίστοιχα περσινά

Σχόλια από Ο.Ε.Φ.Ε.




Πληροφορίες για την βαθμολόγηση:

Τα γραπτά των υποψηφίων του προσανατολισμού οικονομικών και πληροφορικής ήταν και φέτος καταθλιπτικά. Ακόμη κι αν λάβει κανείς υπόψιν το γεγονός ότι στον συγκεκριμένο προσανατολισμό παρακολουθούν, και τελικά παίρνουν μέρος στις πανελλήνιες, παιδιά που απλά επιθυμούν το απολυτήριο, η κατάσταση παραμένει απελπιστική. Η πλειοψηφία δεν καταλάβαινε τι έγραφε (ή απλά άφηνε σχεδόν κενό το τετράδιο), κάποιοι προσπαθούσαν μηχανικά να αναπαράγουν επιχειρήματα που διδάχθηκαν, (με συνήθως κωμικοτραγικά αποτελέσματα) ενώ μια πενιχρή μειοψηφία έδωσε σοβαρό γραπτό (πάνω από 50/100).
Νομίζω ότι για τον συγκεκριμένο προσανατολισμό δεν παίζει κάποιο ρόλο η επιλογή των θεμάτων. Κατά τη γνώμη μου χρειάζεται ριζική αλλαγή στο υλικό που διδάσκονται.
Μια, εύκολα υλοποιήσιμη, σκέψη για το άμεσο μέλλον θα ήταν να διδάσκονται (ολόκληρο) το βιβλίο που χρησιμοποιούμε μέχρι τώρα στη γενική παιδεία. (Μέχρι να προκύψει κάτι καλύτερο). Τα παραπάνω δεν αφορούν τον θετικό προσανατολισμό.

Μοριοδότηση






Εδώ και χρόνια το φωνάζουμε ότι το σχολικό βιβλίο παίζει πρωταγωνιστικό ρόλο:

Το ΘΕΜΑ Γ είναι η άσκηση 6 της σελίδας 46 στο βιβλίο Μαθηματικών Γενικής Παιδείας Γ΄Λυκείου (Για λ=8) όπως και εντελώς παραπλήσια με την άσκηση 7 ομάδας Β της παραγράφου 2.7 του σχολικού προσανατολισμού καθώς και όμοια σε δομή με την άσκηση 5 της παραγράφου 1.2 του σχολικού προσανατολισμού και η συνάρτηση στο ΘΕΜΑ Δ είναι αυτή της άσκησης 2 Ομάδας Β της παραγράφου 2.8 . του σχολικού βιβλίου καθώς και ένα το ίδιο ερώτημα και ένα παραπλήσιο.To ΘΕΜΑ Α βέβαια είναι ολόκληρο μέσα από το βιβλίο. Και μένει το ΘΕΜΑ Β για το οποίο μπορούμε να βρούμε πλήθος ασκήσεων σχολικού και Ψηφιακού βοηθήματος με τα ίδια ερωτήματα και γραφική παράσταση(και πιο δύσκολους υπολογισμούς). (από Σχολικό Σύμβουλο)



και μια καλή ιδέα για την χάραξη:



Χαράλαμπος Κ. Φιλιππίδης
Μαθηματικός

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου