Συνολικές προβολές σελίδας

Google Analytics

Σ-Λ με αιτιολόγηση στις Πανελλαδικές

Το περιμέναμε πέρσι λέτε να το δούμε φέτος; (Πάντως το σχολικό έχει ερωτήσεις Κατανόησης με αιτιολόγηση) ΕΠΕΣΕ ΤΕΛΙΚΑ Σ-Λ ΜΕ ΑΙΤΙΟΛΟΓΗΣΗ

Από τον εξαιρετικό συνάδελφο Γιάννη Τζαγκαράκη στο facebook:
Χαράλαμπε, θα σε παρακαλούσα πολύ αν κάτι δεν είναι σίγουρο και διασταυρωμένο να αποφεύγουμε αυτό τον καιρό τη δημοσιοποίηση του αφού μεγεθύνει τις αγωνίες και τα άγχη των υποψηφίων. Πάντα με εκτίμηση στην προσπάθεια που καταβάλεις

και η απάντησή μου:
Δεν διαφωνω με το σχολιο απλα επετρεψε μου
1. Σιγουρο και διασταυρωμενο δεν μπορει να ειναι καθως μιλουμε για θεματα που βγαινουν το βραδυ της εξετασης του μαθηματος.
2. Εδω και χρονια υπαρχει αυτη η συζητηση για ΣΛ με αιτιολογηση από Σχολικους συμβούλους και συναδελφους των οποιων τη γνωμη εκτιμω.
2. Ποιος αιφνιδιασμος οταν το ιδιο το σχολικο βιβλιο εχει τετοιες ερωτησεις ΣΛ οπου ζητα αιτιολογηση
3. Πιστευω οτι αντι να ξορκιζουμε το κακο ειναι προτιμοτερο να δουλεψουμε και εναν αριθμο τετοιων ΣΛ με αιτιολογηση ωστε αν πεσουν τετοια ερωτηματα να μην υπαρξει αιφνιδιασμος. Αυτος ειναι και ο σκοπος της αναρτησης να προλαβει τον πανικο.
4. Υπαρχει καιρος για ολους μας μεχρι τον Ιουνιο ωστε να δουλεψουμε και μερικες ασκησεις με αιτιολογηση.
5. Υπαρχει προβληματισμος στο Υπουργειο και αυτο το ξερω για μαθητες που αντιγραφουν με σχετικη ευκολια τα ΣΛ και ευτυχως ή δυστυχως αυτος ειναι ο μονος τροπος να παψει η αντιγραφη.
6. Πιο πιθανο θεωρω το ενδεχομενο να μην ζητηθει ούτε φετος αιτιολόγηση στα ΣΛ αλλα δεν μπορω να το ρισκαρω. Και νομιζω κανεις δεν πρέπει.



Τι λέγαμε πέρσι:
Σύμφωνα με ασφαλείς και αξιόπιστες πληροφορίες φέτος εξετάζεται (ΔΕΝ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΟΤΙ ΕΙΝΑΙ ΣΙΓΟΥΡΟ) για πρώτη φορά στην Γ΄ Λυκείου να ζητηθεί από τους μαθητές να αιτιολογήσουν τις απαντήσεις τους στις ερωτήσεις τύπου Σωστό Λάθος του Α θέματος. Το επαναφέρουμε ώστε να μην αιφνιδιαστούν οι μαθητές σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο.


Οι λόγοι που μπορεί να ζητηθεί αιτιολόγηση είναι οι εξής:
α. Αποφυγή τυχαίων επιλογών μαθητών καθώς η αιτιολόγηση θα αποκλείει τυχαίες μη τεκμηριωμένες επιλογές.

β. Την ελαχιστοποίηση φαινομένων αντιγραφής όπου στις ερωτήσεις τύπου Σωστό Λάθος ήταν κοινό μυστικό. Όσοι από εμάς διορθώνουμε γραπτά στις εξετάσεις δεν ήταν λίγες οι φορές που διορθώναμε γραπτά μαθητών με όλες τις μονάδες κερδισμένες μόνο από τις ερωτήσεις Σωστού Λάθους. 

Βέβαια οι μαθητές δεν είναι στην πλειοψηφία τους κατάλληλα προπονημένοι για να αιτιολογούν τις ερωτήσεις Σωστού Λάθους οπότε καλό είναι Εκπαιδευτικοί και Μαθητές να προετοιμαστούμε και για αυτό το ενδεχόμενο που φέτος δείχνει να είναι πιο πιθανό από ποτέ.

Παραθέτω το σχόλιο του Αντώνη Κυριακόπουλου το έργο του οποίου αποτελεί πηγή έμπνευσης για όλους εμάς στην Δημόσια ομάδα "Φροντιστήρια" με αφορμή το δημοσίευμα μας:

Στο συνέδριο της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρίας το έτος 2010 που έγινε στην Χαλκίδα, είχα κάνει μια εισήγηση με θέμα σχετικά με τα θέματα Σ –Λ. Βλ. εδώ:
https://drive.google.com/.../0B9uh0VymSVrpcUo3aDl.../edit...
 

Ο επίλογος που είχα κάνει είναι ο παρακάτω:
11. Επίλογος
Αγαπητοί συνάδελφοι.
Η γνώμη μου είναι ότι οι ερωτήσεις του τύπου «Σωστό-Λάθος» είναι πολύ καλές για αξιολόγηση γιατί συνδυάζουν γνώσεις, κριτική ικανότητα και λογική με τις εξής όμως δύο προϋποθέσεις:
 

1) Να είναι κατασκευασμένες από ανθρώπους που έχουν βαθιά γνώση του αντικειμένου και κυρίως να γνωρίζουν Μαθηματική Λογική, ώστε να ξέρουν τη διαφορά μεταξύ μιας πρότασης και ενός προτασιακού τύπου. Έτσι, δεν θα παρουσιάζεται το απαράδεκτο φαινόμενο να δίνουν μια σχέση που άλλοτε ισχύει και άλλοτε δεν ισχύει και να ρωτάνε αν είναι «Σωστό» ή «Λάθος», που, όπως είδαμε παραπάνω, έχει συμβεί πολλές φορές στις πανελλαδικές εξετάσεις και όχι μόνο. Αυτό προσβάλλει όχι μόνο τη Μαθηματική Λογική, αλλά και την κοινή Λογική. Η ερώτηση πρέπει να είναι τέτοια ώστε να επιδέχεται μονοσήμαντη απάντηση.
 

2) Να μην ζητάνε ως απάντηση ένα ξερό «Σ» ή ένα ξερό «Λ», αλλά στην εκφώνηση να λένε: « Με δικαιολόγηση για το ¨Σωστό΄΄ και αντιπαράδειγμα για το ΄΄Λάθος΄΄». Έτσι, όχι μόνο οι μαθητές δεν θα μπορούν να απαντάνε στην τύχη, αλλά δεν θα είναι και εύκολο να αντιγράψουν.

Θα ηθελα να μεταφέρω έναν διάλογο από το facebook με την λογική διαφωνία ενός καλού συναδέλφου και την απάντησή μου:

Σπυρος Λελεντζης: Δεν έχει δοθεί ανάλογη οδηγία! Το υπουργείο είναι υποχρεωμένο να καθορίζει την διαδικασία εξετάσεων στις εξετάσεις και το έχει κάνει! Παρακαλώ τους συναδέλφους να μην αγχώνουν τους μαθητές με αβάσιμες εκδοχές!! Ας σεβαστούμε τους εξεταζόμενους οι οποίοι ΄΄΄κυνηγούν΄΄ τα όνειρά τους και το μέλλον τους...!

Charalampos Filippidis: Δεν αναφερόμαστε σε καμία οδηγία καθώς δεν υπάρχει οδηγία που να περιγράφει το αν θα υπάρχει ή όχι αιτιολόγηση για τα Σ-Λ. Σε κάθε περίπτωση δεν νομίζω οτι μπορούμε να το αποκλείσουμε ως ενδεχόμενο. Πόσο μάλλον όταν προέρχεται από αρκετές διαφορετικές πηγές (και από Σχολικούς Συμβούλους). Οταν εφτασε αρχικα στα χερια μου η πληροφορια την αγνοησα γιατι συμφωνω με τη λογικη σας. Οταν ομως ειδα οτι υπηρχε επανάληψη της πληροφοριας απο διαφορετικη πηγη θεωρησα πως δεν επρεπε να το αποσιωπησω. Προσωπικά δεν το θεωρω πολυ πιθανο αλλα δεν μπορω να το αποκλεισω. Εσεις μπορειτε;
Παραθετω προς επιβεβαιωση οσων ειπα τις οδηγιες για τα Μαθηματικα:

Πανελλήνιες 2016: Οδηγίες για τα Μαθηματικά
1. Στους υποψήφιους που συμμετέχουν στις πανελλαδικές εξετάσεις στα Μαθηματικά Προσανατολισμού και Μαθηματικά και Στοιχεία Στατιστικής Γενικής Παιδείας, δίδονται τέσσερα (4) θέματα από την εξεταστέα ύλη, τα οποία μπορούν να αναλύονται σε υποερωτήματα, με τα οποία ελέγχεται η δυνατότητα αναπαραγωγής γνωστικών στοιχείων, η γνώση εννοιών και ορολογίας και η ικανότητα εκτέλεσης γνωστών αλγορίθμων, η ικανότητα του υποψήφιου να αναλύει, να συνθέτει και να επεξεργάζεται δημιουργικά ένα δεδομένο υλικό, καθώς και η ικανότητα επιλογής και εφαρμογής κατάλληλης μεθόδου.
2. Τα τέσσερα θέματα που δίνονται στους υποψηφίους διαρθρώνονται ως εξής:
α) Το πρώτο θέμα αποτελείται από ερωτήματα θεωρίας που αφορούν έννοιες, ορισμούς, λήμματα, προτάσεις, θεωρήματα και πορίσματα. Με το θέμα αυτό ελέγχεται η κατανόηση των βασικών εννοιών, των σπουδαιότερων συμπερασμάτων, καθώς και η σημασία τους στην οργάνωση μιας λογικής δομής.
β) Το δεύτερο και το τρίτο θέμα αποτελείται το καθένα από μία άσκηση που απαιτεί από τον υποψήφιο ικανότητα συνδυασμού και σύνθεσης εννοιών αποδεικτικών ή υπολογιστικών διαδικασιών. Η κάθε άσκηση μπορεί να αναλύεται σε επιμέρους ερωτήματα.
γ) Το τέταρτο θέμα αποτελείται από μία άσκηση ή ένα πρόβλημα που η λύση του απαιτεί από τον υποψήφιο ικανότητες συνδυασμού και σύνθεσης προηγούμενων γνώσεων, αλλά και την ανάληψη πρωτοβουλιών στη διαδικασία επίλυσής του. Το θέμα αυτό μπορεί να αναλύεται σε επιμέρους ερωτήματα, τα οποία βοηθούν τον υποψήφιο στη λύση.
3. Η βαθμολογία κατανέμεται ανά είκοσι πέντε (25) μονάδες στο καθένα από τα τέσσερα θέματα.

Χαράλαμπος Κ. Φιλιππίδης
Μαθηματικός